Mannetjes- (en vrouwtjes-)maker Kay van de Linde gaf een gastcollege ‘politieke structuur en processen’ aan de Universiteit van Amsterdam. De spindoctor van wijlen Pim en Rita had een verhaal voor de toekomstige politicologen waarover nog lang is nagepraat. Van de Linde is de man die het Unique Selling Point introduceerde in de politiek. Daarbij draagt hij nadrukkelijk uit dat het niet uitmaakt wat dat unieke element is, als het maar verkoopt. Daar bewonder ik Van de Linde om. ‘Zijn’ politici hoeven zich niet te richten op het formuleren van een ideaal of de tijdrovende ambitie om het hoogst haalbare daarvan te realiseren, maar moeten gewoon zoeken naar een gat in de markt.

Sinds Mao weten we dat je het volk kan ophitsen tegen een huismus, maar zo moeilijk hoef je het jezelf niet te maken. ‘Stop de immigratie!’ is een voorbeeld van een goed verkopend USP waar Van de Linde trots op is. Toen de studenten daar kanttekeningen bij gingen plaatsen, wees de spindoctor hen erop...