De internationale lafheidsprijs van 2006 mag naar het Zwitserse bedrijf Nestlé. Bekend van flutpotjes poederkoffie, babyprutjes en surrogaatvoedsel. Allemaal wee, karakterloos eten. Geheel in stijl was de advertentie die de multinational vorige week plaatste in de pan-Arabische krant Asharq al Awsat in Saoedi-Arabië. Die ging over Nido-poedermelk, een product dat in de cartoonwoede voor Deens was aangezien en op de boycotlijst terecht was genomen. In grote letters koos Nestlé er niet voor om het voor de vrijheid van meningsuiting op te nemen, maar het berichtte de Arabieren: ‘Dit product is niet Deens.’ Doet denken aan de niet-jood, later made in Holland-verklaringen die Nederlandse bedrijven twintig jaar geleden gaven aan bedrijven die zaken deden in de Arabische wereld. Slijmerig gedrag om in de gunst te blijven van de moslimconsument met als argument dat de company nu eenmaal buiten de politiek wil blijven. Maar als er één voorbeeld van politiek verraad is, is het wel...