20-06-2009
Door Kees Driessen

De Bosnische regisseur Aida Begic leerde tijdens het beleg van Sarajevo het belang van kunst kennen. Met haar film Snow probeert ze nu de overlevenden troost te bieden. De Nederlandse filmwereld kan er een voorbeeld aan nemen.

‘Tijdens het beleg van Sarajevo hadden we materieel gezien niets. Er was een tekort aan voedsel, elektriciteit, water en kleding. We waren naakt, kun je zeggen. En toch hadden we behoefte aan kunst.’ De Bosnische Aida Begic, regisseur van het in Cannes bekroonde Snow, beschreef in een interview met Le Figaro de bron van haar motivatie als kunstenaar. ‘We renden naar het theater, met gevaar voor ons leven. Ik ook! Ik rende tussen granaten en het vuur van sluipschutters door om een theatervoorstelling te zien.’

Voorstellingen die ook tijdens de zwaarste bombardementen doorgingen. ‘Ik herinner me dat er een granaat op het theater viel. Het gebouw schudde, het publiek en de acteurs waren een moment stil, en toen werd er...