Makelaars beweren al jaren dat de verkoopprijs van een huis wordt bepaald door drie factoren: lokatie, lokatie en lokatie. Dankzij Petra Visser en Frank van Dam van het Ruimtelijk Planbureau weten we nu dat dit niet als verkooppraatje moet worden afgedaan. En we weten ook welke aspecten van de lokatie echt van belang zijn. Nu moeten alleen de Haagse en gemeentelijke planners nog overtuigd worden.

Overheden, projectontwikkelaars en bouwondernemingen doen al jaren onderzoek naar woonwensen. De zwakte van dergelijk onderzoek is dat er een groot verschil kan zijn tussen denken en doen. Denk aan onze zogenaamde voorkeur voor vlees van scharrelvarkens: we kopen vooral industriekarbonade. Economen noemen dit het verschil tussen stated preferences en revealed preferences: in ons feitelijke koopgedrag onthullen we wat we echt belangrijk vinden.

Visser en Van Dam brengen in het onderzoek De prijs van de plek, woningomgeving en woningprijs (www.rpb.nl) in kaart waar Nederlandse...