Arno Strobel: ‘De doodskist’

Angst en medelijden opwekken, dat was volgens de achttiende-eeuwse Duitse dichter Lessing de taak van de kunstenaar. Bij misdaadverhalen zit het met die angst meestal wel snor: aan enge moordenaars en gruwelpraktijken geen gebrek. Maar de grote kunstenaars onder de thrillerschrijvers herken je aan hun vermogen om het publiek mee te laten lijden, met aanstaande slachtoffers, hun naasten, of met de getergde detective die de achtervolging inzet.

In De doodskist van de Duitse schrijver Arno Strobel is er een seriemoordenaar aan het werk die zijn slachtoffers levend begraaft. Dat spreekt blijkbaar nogal tot de verbeelding, want de Nederlandse uitgave van Der Sarg roept vanaf de cover dat er in Duitsland al honderdduizend exemplaren van het boek zijn verkocht.

Strobels zesde thriller begint met een verslag vanuit zo’n doodskist – ‘Eva werd wakker in volkomen duisternis’ – en dat is een geslaagde binnenkomer. Het raadselachtige is dat het blijkt...