Media

De vrouwenbladen waren het eerst. Zij wijdden in de week voorafgaand aan Ko-ninginnedag al tientallen pagina’s aan de vrouw die deze maand haar veertigste verjaardag viert én haar tienjarige verbintenis met de kroonprins. Margriet bijvoorbeeld bood mode à la Máxima (‘Ook als u niet elke week feestjes of andere officiële gelegenheden heeft, kunt u er koninklijk uitzien’), kapsels à la Máxima (‘Tegenwoordig kiezen veel jonge prinsessen voor een praktische coupe’), leven à la Máxima (‘Ik wil ook best een lakei die elke dag mijn bed opmaakt’). Zusterblad Libelle bracht (‘Exclusief!’) een dag uit het leven van de prinses in kaart, inventariseerde ‘wat elke vrouw van Máxima kan leren’ en portretteerde de zogeheten ‘Máxima-generatie’: vrouwen die óók werk en moederschap combineren. Het koningshuis teruggebracht tot identificeerbare proporties, dat was denkelijk de gedeelde gedachte. Een vrouw die weliswaar prinses is, maar evenzogoed sprekend lijkt op u en mij, met...