Van papier

In medialand is al jaren het mantra: digital first. Het is niet meer van deze tijd te wachten tot de persen zijn uitgedraaid en de bezorgers van huis tot huis gegaan. Zodra je wat te melden hebt, zet je het op internet. Daarna kun je altijd nog kijken wat je ermee doet in je gedrukte uitgave. Natuurlijk rijzen daarbij ook vragen over ‘het verdienmodel’ en het risico dat je je in de eigen vingers van papier snijdt – vragen waar alle digitale zieners ook nog geen goed antwoord op hebben. Maar het voordeel is dat je zo tijdig lezers bereikt en, als je het goed doet, ook nieuwe lezers warm maakt voor je werk. Het is in die zin een investering in de toekomst.

Bij Vrij Nederland piekeren wij daar natuurlijk ook over, maar bij de dood van Nelson Mandela hoefden wij er niet lang bij stil te staan. Kort na het nieuws van zijn overlijden hebben wij de speciale bijlage – ook bij ons lagen de stukken klaar – op onze website geplaatst. Uit de reacties blijkt dat dit zeer...