Nieuw

De omwenteling in Tunesië heette exotisch de Jasmijnrevolutie. Voor Egypte is een meer eigentijdse naam favoriet: de Facebookrevolutie. Het protest organiseerde zich deels via dit sociale netwerk. Een van de drukst bezochte pagina’s heette ‘We are all Khaled Said’, naar de achtentwintigjarige die door agenten uit een internetcafé werd gesleept en doodgeslagen, nadat hij een filmpje over corruptie op YouTube had geplaatst. De pagina werd mede door Wael Ghonim (30) geopend – het kostte hem elf dagen cel. De marketingmanager van Google werd het gezicht van de beweging tegen het bewind: jong, goed opgeleid, kosmopolitisch. Ghonim heeft 79.134 volgers op Twitter.

YouTube, Google, Facebook, Twitter: nieuwe media lijken nieuwe revoluties te kunnen maken. Jonathan van het Reve wees vorige week in VN al op de merkwaardige bezwaren tegen deze gedachte. Zeker, in Egypte ging het uiteindelijk om de mensen die moed vatten en het leger dat afzijdig bleef. Maar informatie speelde daarbij...