Het artikel van Carel Peeters over de nieuwe uitgave van de brieven van Vincent van Gogh leest als een actuele aansporing voor journalisten. De naald op hun kompas draait soms als een dolle, gedreven door antipolaire krachten: het moet korter, sneller, goedkoper, directer, makkelijker, leuker, minder tekst, meer beeld, meer vox populi.

De kracht van de schrijver en schilder Van Gogh is zijn intense authenticiteit. Het gaat ergens over. En het kan ergens over gaan, omdat hij zich ontwikkeld heeft ‘door veel te lezen, naar schilderijen te kijken en de natuur te ondergaan’. En wat hij te zeggen heeft is urgent, ‘er moet iets nodig verteld worden, alsof het anders wegdrijft uit het leven’.

Dominique Janssens, beheerder van de Auberge Ravoux, waar Van Gogh stierf, prijst zijn oprechtheid, in schril contrast met de poses die velen in de media aannemen om authentiek over te komen. Schrijfster en beeldend kunstenaar Charlotte Mutsaers leerde van hem ‘hoog te mikken bij alles...