Media

t

jonge, wat bezitten wij van de media toch heerlijk veel macht! Afgelopen weken kon je bijna dagelijks lezen en horen over onze rol in de verkiezingsstrijd. Eensgezinde mening: die was Heel Groot.

Bestuurskundige Jouke de Vries analyseerde zaterdag in dagblad Trouw het ‘kantelpunt’ in de campagne: de plotselinge populariteit van PvdA-leider Diederik Samsom. Zulks had de politicus niet aan zichzelf te danken. Dat lag aan ‘de onevenredige invloed van de peilingen en de media’ op het ‘onwetend kiezers­publiek’. Wat heet. Dit toonde ‘definitief’ aan dat ‘de Nederlandse democratie is overgegaan in een SocialMediacratie’. Niet de bevolking heerst, aldus de hoogleraar, maar ‘een grote groep professionals die werkzaam zijn bij de media’.

De zogeheten Nederlandse Nieuwsmonitor schreef het virtuele succes van de PvdA-leider eveneens op het conto van ‘de media’. Wij zijn namelijk verzot op ‘wedstrijdnieuws’ en malen nauwelijks om de inhoud. Vandaar dat...