Imago

Laatst mocht ik een lezing geven voor veertig ambitieuze managers. Voor de gelegenheid was deze groep uit haar natuurlijke werkomgeving gehaald en naar een bosrijke omgeving gebracht ergens in het oosten van het land. In een hotel – net buiten het dorp – zou ze twee dagen verblijven om zich te laven aan inzichten op allerlei gebied.

De buitenkant van het hotel straalde rust en traditie uit. Precies de ambi­ance om ‘zaken eens van een andere kant te bekijken’. De binnenkant daaren­tegen had juist een fikse opknapbeurt gehad. Die was verbouwd in overeenstemming met de moderne hotelconventies: veel wit en open ruimtes. Een minuut na binnenkomst was ik de authentieke buitenkant alweer vergeten.

Mijn lezing was gepland in de ‘Zebrazaal’. Het was duidelijk dat de hoteleigenaar zich had verdiept in de wetten van de beleveniseconomie. Het zalencomplex bleek niet zomaar een verzameling losse ruimtes, maar was een ‘concept’.

Naast de Zebrazaal was er ook de...