Cabaretier Youp van ’t Hek hield een publieke scheldkanonnade toen T-Mobile de problemen met de telefoon van zijn zoon niet oploste, en de respons was overweldigend. Veel telecombedrijven laten mensen met vragen of klachten eindeloos wachten met blije wachtmuziek, zo bleek uit de reacties. Vervolgens wordt de beller afgepoeierd. ‘Zou u ons uw klacht willen mailen? Fijne dag nog!’

De roep om verandering van de cabaretier valt samen met de publicatie van het boek De verkoopmaffia. Waarom aardig zijn beter verkoopt. Schrijver en journalist Erwin Wijman veegt in het boek de vloer aan met wat hij noemt ‘de hufterigheid in het bedrijfsleven’. ‘Ze willen wel je geld, maar niet met je praten.’ Wijman wil niet vervallen in geklaag. Zijn boek is, zo zegt hij, vooral een pleidooi voor vriendelijkheid. ‘Veel mensen raakten hun vertrouwen al kwijt in de politiek, de financiële sector, de rechtspraak en de pensioenfondsen. Nu worden ze er door het gedoe rond T-Mobile op gewezen dat ook de grote...