Design

De titel doet vermoeden dat ik het ga hebben over een nieuw type roetfilter voor auto’s die op dieselbrandstof rijden. Maar nee, het gaat dit keer over de filter die in een auto wordt ingebouwd om de binnenkomende lucht te filteren. Inmiddels wordt elke serieuze nieuwe auto met een airconditioning systeem afgeleverd. De ramen gaan winter en zomer alleen nog omlaag voor het parkeerkaartje in de parkeergarage en bij een enkele tolweg of tunnel. Dat betekent dat alle binnenlucht via het filtersysteem binnenkomt. En juist daar verbaas ik me over: de hopeloze kwaliteit van deze filterset. Inmiddels zijn de filters in stofzuigers en afzuiginstallaties van een dusdanige kwaliteit dat er flink wat fijnstof uit de lucht wordt gefilterd. Maar bij de auto is het nog behelpen. En dat terwijl een automobilist die 30.000 kilometer per jaar rijdt toch zo’n 3000 uur wordt blootgesteld aan de uitlaatgassen van zijn medeweggebruikers. Daar kun je het met het roken van een half pakje...