Film

Op 13 november heeft de Frans-Zwitserse regisseur en Nouvelle Vague-icoon Jean-Luc Godard (1930) dan toch zijn ere-Oscar in ontvangst mogen nemen. Dat was onzeker geworden toen rond Godard de reuk van antisemitisme was ontstaan. The Jewish Journal bracht het balletje aan het rollen, met een artikel dat werd opgepikt door The New York Times. Die noemde in een mager onderbouwd voorpagina-artikel slechts twee voorbeelden: het combineren van beelden van de Israëlische premier Golda Meir en Adolf Hitler in Godards filmessay Ici et ailleurs (1976) en Godards opmerking dat Hollywood door joden is opgebouwd rond ‘financiële schulden’.

Veel is dat niet. Over het eerste: combineren is nog niet gelijkstellen, zeker in een film die ook de media kritiseert. Het tweede is een stereotypering die, afhankelijk van de context, antisemitisch valt uit te leggen. Daarvan heeft Godard er wel meer gemaakt, beamen drie door het Franse filmtijdschrift Premiere gepolste Godard-biografen, Richard...