Grote tevredenheid over het werk van de commissie-Dijsselbloem, die het hemeltergende geklungel met ons onderwijs aan de kaak stelde. Ik heb enig recht van spreken, want ik heb lang geleden tienduizend uur lesgegeven aan middelbare scholieren. Daarna zag ik die leerlingen terug aan de universiteit waar ze vers uit de Tweede Fase en het studiehuis kwamen. De helft bleek niet te weten wie Churchill was, dacht dat de Tweede We­reld­oorlog in 1989 tot een eind kwam, dat de Berlijnse Muur was gebouwd om de uitstroom van West-Berlijnse vluchtelingen naar Oost-Duitsland tegen te houden en dat ‘De Gaulle’ de treffer was waarmee Zinedine Zida­ne Frankrijk het wereldkampioenschap voetbal bezorgde. Via zij-instroomregelingen konden studenten die sinds de basisvorming geen geschiedenis of economie hadden gehad, langs een jaartje PABO aan de studie bestuurskunde beginnen. Ze schreven ‘visa versa’ en ‘chillen’ in hun scripties, klaagden na afloop van tentamens dat ik niet naar...