Uit het leven

Marijke Kuper, op 20 mei op vierenvijftigjarige leeftijd in Heerewaarden overleden, was de kunsthistorica die niet uitgekeken raakte op de stoel van Rietveld. Een paar maanden geleden zond de AVRO nog een documentaire van een uur uit die zij met filmmaker Lex Reitsma had gemaakt over ‘de icoon van het modernisme’ die naast ‘De Nachtwacht’ van Rembrandt en ‘Zonnebloemen’ van Van Gogh een ereplaats heeft in de canon van Nederland. ‘Elke snipper tekst die door of over hem was geschreven had ze gelezen, iedere persoon gesproken die nog met hem te maken had gehad,’ zegt haar vroegere mentor, professor Carel Blotkamp.

Marijke schreef serieus, lichtvoetig en geestig. Wat is een echte Rietveld, wat een valse en wie mag het zeggen? Hoeveel zijn er gemaakt, waar zijn ze gebleven? Eén is er vertimmerd tot vogelkooi en daarna in stukken gehakt. ‘Maar zijn utopische kracht is niet kapot te krijgen,’ aldus Gijs van Tuyl, oud-directeur van het Stedelijk Museum. ‘Marijke was in de...