Design

Hoe komt het toch dat we voor huishoudelijke werkzaamheden steeds minder tijd denken te hebben? We koken met voorgesneden groentes en eten magnetronproducten en diepvriespizza’s. De schoonmaak besteden we waar mogelijk uit. De auto gaat naar de wasserette en de ramen laten we wassen door gespecialiseerde bedrijven die uitsluitend langskomen met hoogwerkers. Volgens mij is het een collectieve afkeer van verplichtingen. We blijken het namelijk niet erg te vinden om elke avond twee tot drie uur televisie te kijken of te internetten – ‘ontspanning’ heet dat dan. Maar tien minuten besteden aan de afwas is ineens een afschuwelijke opgave. De afkeer is ons aangepraat door de fabrikanten van zogenaamd handige apparatuur. Vooral de televisiereclames uit de jaren vijftig van de vorige eeuw gaven een duidelijk signaal; de stofzuiger, ijskast en wasmachine vergemakkelijken het leven van de huisvrouw! Waar dat gemak toe geleid heeft, laat ik in het midden.

Het apparaat dat mij...