Wat kenmerkt een goede trendwatcher? Acht vakgenoten over hun metier en elkaar. Justien Marseille: ‘We gaan naar een meritocratie’.

Marseille (45) is oprichter en enig medewerker van The Future Institute – ‘eerder een houding dan een bedrijf’ – met als motto: ‘Frank, open and without fear of possible futures’.

Ze was als communicatiewetenschapper geĂŻnteresseerd in de vraag ‘hoe het kan dat iets op Ă©Ă©n en hetzelfde moment hier doodgewoon is en daar hoogst ongewoon’. Ze maakte van die fascinatie haar beroep: ‘Als trendonderzoeker ben je een moderne tijdreiziger.’ Twintig jaar geleden bestond het vak hier nauwelijks. ‘In de VS was net The Popcorn Re­port verschenen, met de voorspellingen van trendgoeroe Faith Popcorn.’ Bedrij­ven en overheden kloppen bij Marseille aan. In Zeeland deed ze onderzoek naar de krimp van de bevolking. ‘Ik had eerder emigratie van Neder­landers onderzocht en ik zag dat wat de provincie zelf een zwak punt vond – geringe bevolkingsdichtheid, saai...