Wat kenmerkt een goede trendwatcher? Acht vakgenoten over hun metier en elkaar. Justien Marseille: ‘We gaan naar een meritocratie’.

Marseille (45) is oprichter en enig medewerker van The Future Institute – ‘eerder een houding dan een bedrijf’ – met als motto: ‘Frank, open and without fear of possible futures’.

Ze was als communicatiewetenschapper geïnteresseerd in de vraag ‘hoe het kan dat iets op één en hetzelfde moment hier doodgewoon is en daar hoogst ongewoon’. Ze maakte van die fascinatie haar beroep: ‘Als trendonderzoeker ben je een moderne tijdreiziger.’ Twintig jaar geleden bestond het vak hier nauwelijks. ‘In de VS was net The Popcorn Re­port verschenen, met de voorspellingen van trendgoeroe Faith Popcorn.’ Bedrij­ven en overheden kloppen bij Marseille aan. In Zeeland deed ze onderzoek naar de krimp van de bevolking. ‘Ik had eerder emigratie van Neder­landers onderzocht en ik zag dat wat de provincie zelf een zwak punt vond – geringe bevolkingsdichtheid, saai...