Hoe maak je jongeren bewust over het belang van digitale privacy? De voorstelling Sell Me Your Secret dwingt het publiek echt tot nadenken, doordat hun eigen privacy ter plekke op allerlei manieren op het spel komt te staan.

‘Stel je voor: je bent in een supermarkt’, zegt de man op het toneel, ‘en de hele tijd loopt er een meneer vlak achter je.’ De meisjes in de zaal vol scholieren gillen het uit bij het idee. Maar de fysieke nabijheid van een engerd is niet waar het om gaat. Als de meisjes zijn uitgegild, blijkt de supermarkt-achtervolger uit het voorbeeld voortdurend mee te kijken bij het boodschappen doen. ‘Zo’n meneer’, zegt de man op het toneel, ‘zit in jullie mobieltjes.’

De voorstelling Sell Me Your Secret gaat over digitale privacy. De makers richten zich tot een bevolkingsgroep die daar niet enorm mee bezig is: de jongeren van nu. Een droge, prekerige verhandeling is de 14+-productie van Maas Theater en Dans niet bepaald geworden. Het abstracte thema...