18-12-2008
Door Freke Vuijst
Vriendin Debbie kampt met ontwenningsverschijnselen. De afgelopen maanden ontving ze bijna dagelijks mail van Barack, Michelle of de twee Davids (campagneleiders David Axelrod en David Plouffe) die haar aanspoorden geld te doneren, op deuren te bonzen of vanuit haar eigen huis kiezers in verre staten te bellen. Ze deed het allemaal, met passie. En nu? De vloed mailtjes en sms’jes is verdampt tot een stroompje, wat Debbie de existentiële vraag ontlokt: ‘What about ME, Barack?’
De Obama-campagne ontketende een revolutie in het vak campagnevoeren. Op internet – van Twitter tot Facebook tot YouTube – was Obama oppermachtig. De campagne haalde op internet vijfhonderd miljoen dollar aan donaties op. En miljoenen Amerikanen, zoals Debbie, namen actief deel aan de campagne via MYBO (MyBarackObama.com), de sociale netwerksite van de campagne. Wat Obama als opbouwwerker lang geleden in Chicago had gepraktiseerd – het...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.