18-12-2008
Door Freke Vuijst

Vriendin Debbie kampt met ontwenningsverschijnselen. De afgelopen maanden ontving ze bijna dagelijks mail van Ba­rack, Michel­le of de twee Davids (campagneleiders David Axel­rod en David Plouffe) die haar aanspoorden geld te doneren, op deuren te bonzen of vanuit haar eigen huis kiezers in verre staten te bellen. Ze deed het allemaal, met passie. En nu? De vloed mailtjes en sms’jes is verdampt tot een stroompje, wat Deb­bie de existentiële vraag ontlokt: ‘What about ME, Barack?’

De Obama-campagne ontketende een revolutie in het vak campagnevoeren. Op internet – van Twit­ter tot Face­book tot You­Tube – was Oba­ma oppermachtig. De campagne haalde op internet vijfhonderd miljoen dollar aan donaties op. En miljoenen Ame­ri­kanen, zoals Debbie, namen actief deel aan de campagne via MYBO (My­Barack­Obama.­com), de sociale netwerksite van de campagne. Wat Oba­ma als opbouwwerker lang geleden in Chi­ca­go had gepraktiseerd – het...