Achtergrond
Hoe NDC mediagroep goud in handen had en het verspeelde

De Nederlandse dagbladmarkt is in tien luttele jaren bijna volledig opgerold door twee Vlaamse uitgevers: DPG Media, voorheen De Persgroep, en Mediahuis. De recente overname door Mediahuis van de Noord-Nederlandse uitgeverij NDC voltooit deze verovering. Hoe kon het gebeuren dat ook de laatste der Mohikanen van de grotere Nederlandse dagbladuitgevers zijn zelfstandigheid verloor? Dit is het derde deel van een onderzoek door collectief Spit naar het Vlaamse duopolie in Nederlandse kranten.


Foto Harold Versteeg/ANP

7 tot 9 minuten leestijd

‘Na fors verlies in 2019 veert NDC mediagroep op’, luidt de kop boven het verhaal in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden van vrijdag 30 oktober 2020. ‘Vooral online bereik groeit snel.’ Dat ‘onderstreept de behoefte aan betrouwbaar nieuws in deze coronatijd’, zo citeren de kranten Pier Baarsma, dan nog even de ceo van NDC mediagroep, uitgeverij van onder andere Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. Pas in de tweede paragraaf volgt dat ‘forse verlies’: bijna 11 miljoen euro, meer dan twee keer zoveel als in 2018. En pas helemaal aan het eind van het artikel valt de naam van Mediahuis, de Vlaamse dagbladuitgever die NDC nog maar een maand eerder heeft overgenomen.

Economie
Gerelateerd