Onderzoek

Het verdwijnen van de laatste zelfstandige krantenuitgeverij van Nederland heeft wel degelijk grote gevolgen

Author

De Nederlandse dagbladmarkt is in tien luttele jaren bijna volledig opgerold door twee Vlaamse uitgevers: DPG Media, voorheen De Persgroep, en Mediahuis. De recente overname in november door Mediahuis van uitgeverij NDC voltooit deze verovering. ‘Kartelwaakhond’ ACM ziet ‘geen negatieve gevolgen’ voor de lezers en voor de vrije mededinging. Klopt dat wel? Dit is het eerste deel van een onderzoek door collectief Spit naar het Vlaamse duopolie in Nederlandse kranten.

Auteur
Joost Ramaer

Foto Kees van de Veen/ANP

7 tot 8 minuten leestijd

Soms krijgt Hans Schoolenberg het gevoel dat in Nederland niemand nog oprecht begaan is met papieren kranten. Tijdens de congressen van WAN-IFRA bijvoorbeeld, de vereniging waarin drukkers en uitgevers van dagbladen van over de hele wereld kennis en ervaring met elkaar uitwisselen. ‘Daar zie ik bijna geen Nederlandse collega’s meer. Zelfs niet toen we in de RAI bijeenkwamen.’

Schoolenberg was jarenlang directeur van Luna Negra, een succesvolle drukkerij op coöperatieve grondslag, die vooral werkte voor linkse activisten in Nederland, Afrika en Latijns-Amerika. Sinds de verkoop van Luna Negra in 1997 werkt hij als adviseur en interimmer voor vrijwel alle drukkers en krantenuitgevers die ertoe doen in Nederland en elders in Europa.

Samenleving