College Tour is een populair tv-programma van de NTR, dat werd bedacht, en jarenlang gepresenteerd, door Twan Huys. In 2019 droeg Huys het stokje over aan Matthijs van Nieuwkerk. ‘Ons viel op,’ aldus de Algemene Rekenkamer in een rapport uit november van dat jaar, ‘dat de financiële bijdrage van NPO aan het programma per aflevering in 2019 steeg met 42,7 procent.’ Waarom moest de NPO, de koepel die het Nederlandse bestel van publieke omroepen aanstuurt, ineens zoveel meer gaan betalen voor een programmaformat dat al jaren bestond?
De onafhankelijke rekenmeesters concludeerden dat de NPO veel te weinig zicht heeft op de manier waarop publiek geld (jaarlijks bijna een miljard euro) wordt besteed. Met name de rol van de externe producenten viel de Algemene Rekenkamer hierin op. Omroepen komen in een slechte onderhandelingspositie terecht zodra een programma of presentator veel kijkers trekt. Producenten gooien dan de prijs omhoog, begroten bijvoorbeeld hogere salarissen...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.
Publieke omroepen moeten zelf produceren en kunnen ze dat niet verdwijnen. Bestuurders zijn ook absolute zoutzakken, non valeurs. Omroepen zijn klant van de producenten. De klant bepaalt nog altijd!
Het is belastinggeld waarover de belastingbetaler niets meer te zeggen heeft en ook het overzicht heeft verloren.
een nieuw systeem waarmee de betaler rechtstreek de omroep kiest is nodig.
En nu !
Doet mij denken aan Orban(nu) en Polen(verleden).
Als oudere liefhebber van journalistiek programma\’s erger ik mij ook aan vercommercialisering tussen de programma\’s door.
Duidelijk waardoor