Nieuwsbericht
De publieke omroep zit in de houdgreep van externe producenten

De publieke omroep koopt 35 procent van zijn programma’s in bij private buitenproducenten. Die weigeren iedere transparantie over hun besteding van deze ‘kwart miljard euro belastinggeld’. De NPO zwicht keer op keer voor hun dreigementen, zo blijkt na een Woo-verzoek van Spit.


Fotografie Robin Utrecht/ANP

7 tot 9 minuten leestijd

College Tour is een populair tv-programma van de NTR, dat werd bedacht, en jarenlang gepresenteerd, door Twan Huys. In 2019 droeg Huys het stokje over aan Matthijs van Nieuwkerk. ‘Ons viel op,’ aldus de Algemene Rekenkamer in een rapport uit november van dat jaar, ‘dat de financiële bijdrage van NPO aan het programma per aflevering in 2019 steeg met 42,7 procent.’ Waarom moest de NPO, de koepel die het Nederlandse bestel van publieke omroepen aanstuurt, ineens zoveel meer gaan betalen voor een programmaformat dat al jaren bestond?

Macht
Gerelateerd