Interview
Voor de klas staan leer je niet uit een boekje: ‘Het is kennis van hoofd, hart en handen’
Author

De complexiteit van het werken voor de klas leer je niet uit boeken en onderzoeksartikelen, ervoer onderwijskundige Jacquelien Bulterman. Ze breekt een lans voor ervaringskennis. ‘Ondanks al mijn kennis óver onderwijs, kom ik kennis ván onderwijzen te kort.’

Auteur
Marieke Buijs

Foto Phil Nijhuis/ANP

6 tot 8 minuten leestijd

Ze had onderwijskunde gestudeerd én pedagogiek. Was bevoegd om leraren op te leiden, gepromoveerd op differentiatie in de klas en was gasthoogleraar onderwijskunde aan de prestigieuze universiteit Berkeley. Maar toen Jacquelien Bulterman voor de klas stond op het vmbo-basis in Amsterdam, en de leerlingen probeerde te begeleiden bij het schrijven van een autobiografie, werd ze toch in verlegenheid gebracht. ‘Het was de bedoeling dat de oefening hun meer grip gaf op hun eigen identiteit, maar dat kwam nauwelijks van de grond. Ik mocht al blij zijn als er drie zinnen op papier kwamen.’

Onderwijs