Ze had onderwijskunde gestudeerd én pedagogiek. Was bevoegd om leraren op te leiden, gepromoveerd op differentiatie in de klas en was gasthoogleraar onderwijskunde aan de prestigieuze universiteit Berkeley. Maar toen Jacquelien Bulterman voor de klas stond op het vmbo-basis in Amsterdam, en de leerlingen probeerde te begeleiden bij het schrijven van een autobiografie, werd ze toch in verlegenheid gebracht. ‘Het was de bedoeling dat de oefening hun meer grip gaf op hun eigen identiteit, maar dat kwam nauwelijks van de grond. Ik mocht al blij zijn als er drie zinnen op papier kwamen.’

Daarmee wil ze niet zeggen dat de leerlingen tekortschoten. Wat Bulterman betreft, was haar verlegenheid een signaal dat de kennisinfrastructuur in het onderwijs mank gaat. ‘Ik ben een product van het huidige systeem, waarin het geven van onderwijs en het denken over onderwijs volledig uit elkaar zijn gegroeid. Ondanks al mijn kennis óver onderwijs, kom ik kennis ván onderwijzen tekort. De...