Verkiezingsprogramma’s spelen een belangrijke rol tijdens de campagne. Het Centraal Planbureau (CPB) rekent ze elk jaar door en vergelijkt ze onder de noemer ‘Keuzes in Kaart’. Hoewel zo’n vergelijkende doorberekening beloftes van ‘gratis bier’ voorkomt, groeit de kritiek. Zo straffen de modellen die het CPB gebruikt bepaalde investeringen (in bijvoorbeeld onderwijs en innovatie) af. Ook gaat het CPB voor de komende periode uit van 1 tot 1,3% economische groei: een extra prikkel voor partijen die niet graag investeren.

Politieke partijen gaan vervolgens de boer op met de schattingen uit de CPB-berekeningen, die steevast zorgen voor krantenkoppen als ‘kampioen werkgelegenheid’ of ‘rekening bij volgende generaties’. Kant-en-klare slogans waar campagne op kan worden gevoerd.

Sweder van Wijnbergen, econoom aan de Universiteit van Amsterdam en voormalig secretaris-generaal op het ministerie van Economische Zaken, waarschuwde tijdens de vorige verkiezingen in...