Journalist Tim de Jong sprak Paul Schenderling over Nederland anno 2040. Wat moet er gebeuren om tot een duurzame samenleving te komen? ‘Een stop op groei is een win-win-winsituatie.’
Als grote aanjager van de Nederlandse postgroei-beweging trekt Paul Schenderling door het hele land. Hij staat er voor uiteenlopende zaaltjes. De bibliotheek in Berkel en Rodenrijs, de Rotary Club in Deventer, de wetenschappelijke bureaus van ChristenUnie én GroenLinks, het ministerie van EZK, een volle zaal in Tivoli Vredenburg en 72 andere zeer uiteenlopende plekken.
Zijn grootste succesnummer daarbij is een plaatje dat de paradox van Jevons illustreert. We zien drie Volkswagens. Links een Kever uit 1950, in het midden een Golf uit 1995 en rechts een Tiguan uit 2022. De drie auto’s hebben één ding gemeen: ze verbruiken alle drie ongeveer 7,5 liter voor honderd kilometer. Het belangrijke verschil? De Kever weegt 748 kilo, de Golf 1156 kilo en de Tiguan 1590 kilo. De verbrandingsmotor...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.
Eens met Paul Schenderlings’ aanpak.
1. Reparaties van spullen moet altijd mogelijk zijn.
2. Vliegtax zo hoog mogelijk. Stopt vervuiling en herrie
3. De computerindustrie bewijst Paul’s verhaal.
Nav punt 3 hoe kan een computer snel zijn, als je hem net hebt en na een tijd zo traag als dikke stront is.
De wet van Moore klopt, maar software engeneers zijn niet meer de bitneukers van destijds.
Te complex en theoretisch. Concentreer je op de aanbodzijde die de economie beheerst. Rotzooi en schadelijke zaken belasten en reguleren. De consument kan kiezen uit een van nature gewenst aanbod.
Voor de kort termijn kan ik met Paul een heel stuk meegaan. Op langere termijn is m.i. socialisme de weg: arbeiderscooperaties op basis van behoeften-inventarisaties met een begrenzende overheid.
Ja 40% van de werkenden zegt een bullshit baan te hebben… terwijl we een apparaat niet meer kunnen repareren en ons eigen voedsel nauwelijks meer kunnen verbouwen … dan kun je vraagtekens plaatsen..
Om jongeren te overtuigen is veel meer nodig dan mooie verhalen. Er is meer onderzoek nodig wat mensen echt willen. Vrij keuze in hoe ze hun geld uitgeven? Welke gezondheidszorg? Etc. Zwak artikel.
Vergeet het maar! Of vandaag alles Cold Turkey en rigoureus anders of deze mooie plannetjes uitwerken de komende 30 jaar want zolang zal het duren wetende dat moeder aarde niet wacht! Dus? De afgrond!