Het kan geen kwaad om nog eens vast te stellen waarom mensen eigenlijk Uber gebruiken: binnen enkele minuten een auto met chauffeur voor je deur, die aanzienlijk goedkoper is dan een reguliere taxi, met een doorgaans vriendelijke chauffeur, die een controleerbare route volgt en waarbij je geen gedoe hebt met afrekenen. Uber biedt voor veel mensen simpelweg een betere, goedkopere service dan een ‘gewone’ straattaxi. Bij de fans van Uber bestond lang het beeld dat Uber die service kon bieden omdat het bedrijf innovatiever opereerde dan de vastgeroeste, traditionele taxiwereld. Eigen schuld, dikke bult, zeg maar.
Onder het mom van innovatie verzet Uber zich steeds weer tegen wet- en regelgeving
‘Enorm indrukwekkend,’ zei minister-president Mark Rutte in 2016 over de manier waarop Uber ‘op een disruptieve manier de markt zó weet te veranderen.’ Typerend, zegt voormalig chauffeur Jeroen van Bergeijk, voor de slaafse houding die de overheid tegenover Uber tentoonspreidt.