Kobbegem, 20 februari 2009. Rond de vergadertafel van een anoniem kantoorgebouw vlak buiten Brussel zit de raad van bestuur van De Persgroep bij elkaar. Onderwerp van gesprek: de overname van het Nederlandse bedrijf PCM. Christian Van Thillo, gebruind, pak, mooi gestreken overhemd, schetst de perspectieven en ambities voor 2009. En kunnen we het Nederlandse avontuur wel betalen?

Van Thillo’s vertrouwelingen voelen instinctief aan dat hij, de retorisch begaafde mediamagnaat, op dit moment zenuwachtig is. Hij weegt zijn woorden, laat stiltes vallen. Hij denkt nog terwijl hij spreekt. Na afloop van de vergadering stapt bestuurder Eric Verbeeck in zijn donkerblauwe Audi A8. Hij toetst het mobiele nummer van Van Thillo in. ‘Christian, luister, als je De Persgroep wilt uitbreiden, is dit een ongelofelijke kans op een ongelofelijk moment,’ zegt Verbeeck. ‘Do you want it? Do you really want it?’

De media beschrijven hem als een flamboyante ondernemer uit een van de rijkste Belgische...