De tentoonstelling over Caravaggio, Bernini en tijdgenoten in het Rijksmuseum zou je met drie paar verschillende ogen moeten bekijken. De ogen van de tijdgenoten rond 1600 zagen dat op de schilderijen van Caravaggio en zijn navolgers veel geleden werd. Dat was te zien aan het vele bloed dat er op vloeide. Leven was lijden. De martelaren waren voorbeelden. Al dat bloed was het gevolg van de contrareformatie die het katholieke zelfbewustzijn had opgekrikt. En het was een soort wraak op het protestantisme en de Beeldenstorm van 1566.
Literaire kroniek
Literaire Kroniek: De barokke kunstleer is pijnlijk, heerlijk en een tikkeltje masochistisch
Vorige week werd de expositie Caravaggio-Bernini. Barok in Rome geopend in het Rijksmuseum in Amsterdam. Carel Peeters kwam er oog in oog te staan met een samenzijn van meedogenloze wreedheid én haast orgastische extase. Zijn conclusie: in de barok stonden genot en pijn niet los van elkaar, maar waren zij een en dezelfde ervaring.