Ik verfde een deurtje groen en had daarna maandenlang twee zinnen in mijn hoofd, uit de musical The Wiz: ‘I want to be seen green; Wouldn’t be caught dead, red.’ Het wordt gezongen door de onderdanen van de tovenaar van Oz, terwijl ze poserend over de catwalk schrijden – een ode aan en een parodie op de mode, die aan vluchtige trends het gewicht van natuurwetten toekent.

Het leek erop dat ik precies dat aan het doen was, met mijn druipende groene kwast: oneigenzinnig de opgelegde tendens volgen. Mannenmodeblad GQ had het in 2019 al voorspeld: ‘Zeewier, olijf, salie of peer – in 2019 dien je je te kleden alsof je voor Greenpeace werkt.’ Interieurblog Apartment Therapy vertelde me dat groentinten de afgelopen jaren bovengemiddeld veel werden ingetikt in de winkelzoekmachines.

De groentrend is uitzonderlijk hardnekkig. Waar de meeste kleuren het einde van het seizoen niet halen (‘I thought it over, and green is dead,’ buldert de tovenaar van Oz spoedig, wispelturig...