We hadden op een doordeweekse dag afgesproken in Zandvoort, in het vroege voorjaar van 2011. We dwaalden wat door de uitgestorven badplaats en gingen zitten op het terras van Danzee, het inmiddels failliete café waar zowel Anil Ramdas als Badal, de hoofdpersoon van zijn grote roman, wel vaker neerstreek. Later die dag zou Ramdas zich voor Vrij Nederland laten fotograferen bij de plaatselijke Febo.

Lees ookAnil Ramdas: 'We zijn allemaal expats'18 mei 2011

Zandvoort was een inmiddels vertrouwde omgeving: Ramdas was er tijdelijk in ballingschap gegaan om zich helemaal in te leven in zijn alter ego, de essayist en televisiepresentator Badal. Die moest van zijn schepper in de enigszins verlopen badplaats gaan wonen om van de drank af te komen en eindelijk weer eens een invloedrijk essay te schrijven: over het culturele drama van de white trash, in de ogen van Badal – en eigenlijk ook wel van Anil Ramdas zelf ­– de achterban van een reeks populisten, van Fortuyn via Verdonk naar...