Paniek in het Compagnietheater in Amsterdam, waar Arie Snel zijn voorstelling over discriminatie op de werkvloer presenteert aan enkele tientallen gemeenteambtenaren. Bij de try-out blijkt dat bepaalde passages te dichtbij komen voor betrokkenen, of beter gezegd: dat sommigen zichzelf iets te goed herkennen in minder vleiende en verwijtende uitspraken, ooit gedaan in een andere context in de kantoortuin. De persoon in kwestie had de voorstelling nog niet eens gezien; ze was gebeld door een collega, maar de rapen waren gaar.

‘Oké, dan gaat die passage eruit,’ zegt Snel, een flamboyante, kortgeknipte zestiger die op locatie vrijwel permanent een ski-jack draagt. Zijn fluorescerend blauwe architectenbril terug op zijn neus schuivend kijkt hij zijn acteurs indringend aan. ‘Maar hier gaat het dus wel over hè? Dit is precies waar het over gaat.’

Snel haast zich naar buiten voor een sigaret en een lang telefoongesprek.

Ongemakkelijk

Arie Snel is oprichter en directeur van De...