‘Die vreemdeling. U had hem al zien rondlopen,’ lezen we in een verhaal van de Amerikaans-Ghanese Nana Kwame Adjei-Brenyah. ‘En hij komt steeds dichter bij uw huis,’ klinkt het uit de speakers van een doorsneewoning in een nagebouwde buitenwijk in pretpark Zimmerland.

‘Deze week hebt u de leiding over de buurtwacht. Misschien wordt het tijd dat u hem eens een paar vragen gaat stellen.’ De deelnemer aan het simulatiespel in het verhaal mag kiezen. A: hij belt de politie, B: hij trekt een pistool of C: hij gaat met lege handen naar buiten. 84 procent van de deelnemers kiest voor B. In Zimmerland mogen boze witte middenklassers hun gevoel voor rechtvaardigheid bevredigen door een zwarte acteur in de voortuin neer te schieten.

Adjei-Brenyahs verhalenbundel Friday Black (2019), zijn debuut, wordt ‘dystopisch’ genoemd, maar de door hem geschetste situaties zijn onbehaaglijk aannemelijk.

Ook de Nigeriaanse Chimamanda Ngozi Adichie legt verdekt racisme, (goedbedoeld)...