Het blad van week 19

Beyoncé's nieuwe activisme

Marleen Slob
Deze week in Vrij Nederland

Ineens wilde ze dolgraag een Beyoncé-legging (à raison van vijftig euro), onze webredacteur Clara van de Wiel. Hoe dat kwam? Ze legt het uit in een mooi portret van de hyperperfectionistische superster, die erin slaagt wereldwijd aansprekende muziek te maken, daarin een activistische boodschap te verpakken, en er ook nog eens onderbroeken en parfums mee te verkopen. Voor Beyoncé is het persoonlijke politiek. En tegelijk uiterst succesvol commercieel.

Misschien kan Vrij Nederland nog wat van haar leren, want de tijd dat commercieel succes ons als vanzelf kwam aanwaaien, ligt inmiddels al even achter ons. In zijn boek De gouden jaren van het linkse levensgevoel, waarvan in dit nummer een voorpublicatie, beschrijft John Jansen van Galen (zelf oud-HP’er) hoe Vrij Nederland eind jaren zeventig het centrum van links Nederland wist te worden. Het was ‘een rare verzameling freaks met curieuze liefhebberijen, die juist daardoor een mooi weekblad...

Word abonnee vanaf € 6,99 Sluit je aan