02-06-2007
Door Marijn van der Jagt

In Hamlet laat de Wooster Group de ster van Richard Burton weer opflakkeren in haperend zwart-wit. Door vlak voor het filmdoek de man en zijn film na te bootsen, viert de groep de eerste keer dat Shakespeare live werd gemonteerd.

Er is een tijd geweest dat toneel op televisie iets opwindends was. Dat de kijkers er op vrijdagavond echt voor gingen zitten om onze vaderlandse acteurs in de huiskamer te ontvangen: zwart-wit, maar héél dichtbij, en vooral live want dat was alles toen nog op televisie. Regisseurs, technici en cameralui verrichtten pionierswerk in het uitdokteren van camerastandpunten en beeldwisselingen. Acteurs moesten alles op alles zetten om geen fouten te maken, want er was alleen maar dat moment, dat uurtje op die ene avond, en dat werd slechts bewaard in de herinnering van wie er bij was geweest.

Bij de Wooster Group vind je die opwinding over de magische ontmoeting van toneel en beeldtechniek terug. Is in de optelsom van...