‘Het gebeurde híér’, zegt Els Vos (65) als ze haar winkelwagentje parkeert bij het kruidenschap van de Albert Heijn Gelderlandplein in Amsterdam. Ze wijst naar de planken, waar tijmtakjes, uienpoeder en tandoorikorrels in plastic zakjes uitgestald liggen. Els fronst. Ze mist de automaten die tot februari op deze plek stonden; machines, bevestigd aan een zes meter lange muur, waaruit pasta, quinoazaden en 68 andere producten te tappen waren. ‘Veel beter voor het milieu dan al die verpakkingen,’ zegt ze. ‘Je nam gewoon je eigen potje mee. Het was als biertappen, maar dan voor muesli.’
Rondgang
De navulmuur valt: hoe een duurzaam initiatief flopte

Hoe mooi was het toen zelfs grote supermarktketens gingen inzetten op verpakkingsvrij winkelen. De duurzame navulmuren – waar je meegebrachte glazen potten kunt vullen met koffie, pasta en muesli – worden drie jaar na de lancering alweer afgebroken. Maar waarom? Alleen al in ons hoofd zit een lepel aan microplastics.’