Dit essay is ook te beluisteren.

Edvard Munch hing zijn schilderijen hoog in de bomen voor de vogels. Om naar te kijken. De Noorse schilder werkte graag buiten en liet zijn voltooide schilderijen vervolgens langdurig in de sneeuw en de regen staan om ze te confronteren met de krachten van de natuur.

En nu heb ik dus ooit ergens gelezen dat hij ze ook in de bomen ophing. Maar of het waar is?
Het is wel een feit dat op het beroemde schilderij De schreeuw van Edvard Munch een witte vlek zit waarvan iedereen in de kunstwereld lange tijd aannam dat het vogelpoep was.

Pas in 2016 hebben wetenschappers van de universiteiten van Antwerpen en Oslo, in samenwerking met het Nationaal Museum van Oslo, middels hoogwaardig technologisch onderzoek aangetoond dat het kaarsvet is.

Hoe dan ook werpt de gedachte aan kunst voor de vogels vragen op over de functie van kunst. Over de redenen waarom wij kunst waarderen en over het appèl dat kunstenaars doen op hun publiek. Waarom toont de een...