Poldertech
Nederland wil eigen tech, maar financiert de Amerikaanse concurrent

Het kabinet streeft naar digitale autonomie, maar de pensioenfondsen werken tegen. Terwijl het kabinet de miljoenen bij elkaar sprokkelt, hebben onze pensioenfondsen voor minimaal 50 miljard euro belegd in Amerikaanse Big Tech. Kan dat niet anders?


Fotografie Rias Immink / ANP

5 min

Al ruim een jaar wil de Nederlandse politiek zich ontworstelen aan de houdgreep van Amerikaanse techgiganten als Microsoft, Apple en Meta. Zeker sinds Microsoft op bevel van de Amerikaanse regering rechters van het Internationaal Strafhof blokkeerde, en techbro’s als Elon Musk steun geven aan extreemrechtse partijen in Duitsland en Groot-Brittannië. Na decennia van verkleving met Amerikaanse IT, staat zo opeens ‘digitale autonomie’ hoog in het vaandel.

Macht
Gerelateerd