Wat het portret Dr Pozzi at Home van de Amerikaanse schilder John Singer Sargent zo aantrekkelijk maakt, past helemaal niet zo bij dokter Pozzi. De spectaculaire rode kamerjas waarin hij gekleed gaat was namelijk niet zijn idee. Hij kreeg hem door de schilder aangereikt. Sargent wilde Pozzi iets onweerstaanbaars geven, indachtig misschien dat Alice, de prinses van Monaco, hem ‘stuitend knap’ had gevonden. Dat projecteerde Sargent op hem.

Niet dat dokter Samuel Pozzi, gewaardeerd en bewonderd Parijs’ gynaecoloog en chirurg, niet van enig vertoon hield als trouw lid van de Parijse beau monde in het fin de siècle van de negentiende eeuw. Maar zich zo nadrukkelijk laten manifesteren paste niet bij hem. Pozzi werd door dit schilderij ondanks zichzelf de personificatie van de extraverte, aandacht zoekende dandy in de belle époque. Hij overvleugelde daarmee zelfs de graaf Robert de Montesquiou, de échte alomtegenwoordige profeet van de decadentie.

Discretie

Pozzi was discreter...