Waar maak jij je als nieuwsjunkie het meest druk om?
‘Ik maak me veel zorgen over de geopolitieke toestand in de wereld. Maar alles wat er in Den Haag gebeurt, en de beslissingen die daar vooral níet genomen worden, grijpen me ook aan. Het gaat al jaren over een fantoomprobleem dat we zelf gecreëerd hebben: asiel. Er wordt gedaan alsof het over de instroom gaat, maar het gaat natuurlijk over de doorstroom en de opvang. Dat is iets wat je zou kunnen regelen, als je dat wilt.
‘De overfocus op een niet-bestaand probleem leidt af van zaken die er daadwerkelijk toe doen, zoals de stand van ons drinkwater, grote bedrijven die actief vervuilen en andere onderwerpen die campagnetechnisch niet sexy zijn maar er wel toe doen voor de toekomst van onze kinderen.’
Waar komt jouw maatschappelijke betrokkenheid vandaan?
‘Mijn moeder was lerares, die stond wel met haar poten in de maatschappelijke modder. En mijn vader heeft als radiojournalist [Jeroen Wielaert, Red.] over de hele wereld verslag gedaan. Dus bij ons thuis ging het ook wel over wat er speelde in de wereld, waar onrecht zat, en waar dingen juist goed gingen.’
Je volgt de politiek al jaren, nu voor BNNVARA. Wat is jouw politieke dieptepunt van het jaar?
‘Dat D66 zijn progressieve beloften aan het verloochenen is. Ik heb nooit de illusie gehad dat D66 een arbeiderspartij is. Maar in een tijd waarin progressieve en linkse mensen op zoek zijn naar hoe ze een rem kunnen leggen op het neoliberale gedachtegoed, heeft D66 denk ik kiezersbedrog gepleegd door een coalitie met links onder druk van de VVD uit te sluiten. Zoals columnist Lotfi El Hamidi ook schreef: de Rob Jetten die op de Rode Lijn-demonstratie stond, zou Rob Jetten als premier fileren. Betekenen idealen nog iets in de politiek of is het een kaartspel voor de macht, vraag ik me af. Waar het vertrouwen in politici sowieso al laag is, doet Rob Jetten er nu een schep bovenop.’
Je volgt Hendrik Noten op als nieuwe podcastpartner van Sander Heijne. Wat ga jij anders doen?
‘Ik ben natuurlijk geen vriend van Sander, dus dat geeft misschien ook ruimte om wat meer de discussie op te zoeken. We weten van elkaar niet op alle onderwerpen hoe de ander erover denkt, dat is wel interessant. Hendrik is een man, ik ben een vrouw – dat maakt ook uit. Als journalist ben je nooit neutraal. Je redeneert altijd vanuit je eigen referentiekader, daar moet je ook eerlijk over zijn. Maar waar we het wel over eens zijn is dat je de macht per definitie moet bevragen, in plaats van naar de mond te praten.’
Zijn er dingen die je hoop geven?
‘Jazeker, dat zijn de grassrootsbewegingen. Steeds meer mensen krijgen door dat als je het niet kunt krijgen van de politiek of andere elites, dat je het zelf moet doen. Er wordt op grote en kleine schaal heel veel geprotesteerd, heel veel mensen blijken maatschappelijk betrokken te zijn. De Rode Lijn, tot tweemaal toe, was daar een mooi voorbeeld van.’






