We herkennen de tekeningen van Banksy als schokkende, controversiële kunst, maar eigenlijk bevestigt het alleen de mening die we al hadden. Niemand raakt er meer echt door van slag.

Afgelopen week stencilde Banksy, het beroemdste anoniempje van deze tijd, een nieuw werk op een muur tegenover de Franse ambassade in Londen. En zoals eigenlijk alles wat Banksy doet, werd ook deze afbeelding – de poster van de musical Les Misèrables met een Cosette die dikke tranen huilt in een wolk traangas voor een gerafelde Franse vlag – ontvangen met termen als ‘controversieel’, ‘subversief’ en een echte ‘eye-opener’. Want mocht je de overduidelijke symboliek over het hoofd ziet: Banksy heeft kritiek op hoe de Franse overheid met de belabberde situatie van de vluchtelingen in Calais omgaat.

Toerist maakt een selfie met de nieuwste creatie van graffitikunstenaar Bansky deze week | Foto: Tolga Akmen / Anadolu Agency / HH

En daar is niets mis mee, natuurlijk. Maar wat me moedeloos...