Eigenlijk zou haar boek anders heten. Vijftien lessen die zwarte basisscholen ons leren. Het omslag, een zwart schoolbord met de titel in witte krijtletters, was al vormgegeven en opgenomen in de brochure van de uitgeverij. Toen vertelde Cordula Rooijendijk (50), schoolleider van een Amsterdamse montessoribasisschool, erover in een interview in Het Parool, in mei van dit jaar. Zwarte basisscholen? Dat kon echt niet meer, kreeg ze van alle kanten te horen. Zo stigmatiserend.

De scholen, was Rooijendijks redenering geweest, gebruikten de term zelf – maar een deel van de directeuren was er inmiddels van afgestapt. ‘Zij zeiden, toen ik ze er later over belde, dat de term inmiddels heel gevoelig lag. En het laatste wat ik wil, is dat het debat zo meteen dáárover gaat, over of je nog zwarte scholen mag zeggen.’ Dus nu is het omslag aangepast. De witte krijtletters ‘zwarte’ zijn doorgekrast en vervangen door ‘kleurrijke’, in frisgroen. Het omslag is expres niet helemaal...