‘Omdat ik nooit zo’n voorstander ben van het reflecteren op satire, heb ik geen behoefte om het artikel in te zien of inhoudelijk te reageren. De uitzendingen spreken voor zich, zoals ze dat ook straks weer gaan doen, vanaf 16 september, 10 weken lang iedere zondagavond om 22:10 op NPO3.’

Dit is het mailtje dat Arjen Lubach me stuurt als ik hem vraag of hij wil reageren op een stuk over Zondag met Lubach. In het stuk zullen mensen aan het woord komen die in zijn programma op de korrel zijn genomen, heb ik hem laten weten. Mensen die hebben ondervonden wat de invloed van zijn programma is.

Nee, zegt een woordvoerder van het bedrijf, laat Zondag met Lubach maar even voor wat het is.

Het was niet eenvoudig hen te spreken. Bij maaltijdpakkettenservice HelloFresh staan ze niet te springen om terug te blikken op de uitzending van Zondag met Lubach op 7 februari 2016. Na een stevige column van een blogger besprak ook Lubach de agressieve marketing van HelloFresh. Resultaat: de omzet...