Reportage / Bloemendaal aan zee / De commercialisering van Bloemendaal

Zondagavond, Bloemendaal aan Zee. Wie hier een paar jaar niet geweest is, zal even met de ogen knipperen. Het strand ligt er verlaten bij, maar vanaf het duinpad komt een onophoudelijke stroom piekfijn geklede jongeren naar beneden. De meisjes wiebelen op hoge hakken over de keien, in de richting van de rij houten vlonders die de strandtenten verbindt. Het is een opvallend multicultureel publiek, bijna de helft heeft een kleurtje. Vrijwel niemand draagt korte broek of slippers, niemand is in bikini. De zeelucht is opgelost in een zwoele wolk van parfum.

Voor de ingangen van BLM9, Bloomingdale en Club Vroeger zijn met zwart plastic afgedekte dranghekken geplaatst en tal van beveiligers staan opzichtig te beveiligen. Er staan lange rijen. ‘De sunset!’ schreeuwt de dj in de gigantische Club Vroeger naar de dansende menigte. ‘Kijk naar buiten, de sunset!!!’ Maar vrijwel niemand neemt de moeite zich om te draaien en...