Nieuws
Voedingsgiganten gebruiken trucs uit tabaksindustrie

Bedrijven achter ultrabewerkt voedsel maken gebruik van marketeers die eerder werkten voor de tabaksindustrie. De strategieën van de voedselindustrie vertonen daardoor veel overeenkomsten met de trukendoos van Big Tobacco om zoveel mogelijk te verdienen aan verslavende middelen. Dat blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk voor Vrij Nederland.


3 minuten leestijd

Bij ten minste drie van de grootste producenten van ultrabewerkt voedsel – Danone, Nestlé en Unilever – werken tientallen marketing- en brandmanagers die eerder voor tabaksgiganten werkten. Dat blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk voor Vrij Nederland. De voedselindustrie komt meer en meer in het vizier van wetenschappers en gezondheidsorganisaties. Afgelopen zomer verklaarde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat ultrabewerkt voedsel tot de vier dodelijkste producten behoort – naast alcohol, fossiele brandstoffen en tabak.

Big xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx voor ruim xxxx xxxxxxx xxxxx xxx xxxxx is al decennialang effectief in het xxxxxxxxxx van de industrie tegen xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx en xxxxxxxxxxxxxxxx De xxxxxxxxxxx die de voedselindustrie gebruikt xx xxxxxx xxxxxxxxx te xxxxx en te xxxxxxx vertonen xxxxxxxxxxxxxx met xx Beyond Nicotine-strategie van tabaksfabrikanten. xxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx geld met xxxxxxxxxx xx vapes, xxxx xxx xxx de xxxxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxx worden xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxxx xx xxxxxxx

Lees gratis verder

Help ons de grenzen van de vrijheid bewaken.

Samenleving
Gerelateerd
Lees verder

Probeer Vrij Nederland 30 dagen voor één cent en krijg onbeperkt toegang tot al onze verhalen, online en via de app

  • Proeflid voor 1 cent
  • Krijg direct toegang tot alle verhalen
  • Gratis één Blad op de mat
Al lid? Log hier in
Meer informatie over het proeflidmaatschap.