Persoonlijke gegevens zijn goud waard en dus is de datahonger van bedrijven nauwelijks te stillen. In sneltreinvaart bedenken zij steeds innovatievere manieren om ons op een zo persoonlijk mogelijke manier te verleiden en zo onze data te bemachtigen. Ondertussen sukkelt de overheid er met regelgeving achteraan.

Een van die maatregelen, ontsproten uit Europese richtlijnen, is het pas in 2021 ingestelde verbod op ongevraagde telefoontjes om mensen producten of diensten aan te smeren. Zoals er voor tracking van cookies online altijd expliciet akkoord moet worden gegeven met een vinkje, zo mogen bedrijven alleen nog bellen als de klant daar online toestemming voor heeft gegeven.

Het verplicht toestemming vragen (opt-in) beschermt consumenten in het digitale Wilde Westen waar allerlei partijen naar persoonlijke gegevens graaien. Maar de overheid zélf hanteert, als het zo uitkomt, een opt-outsysteem. Zo konden artsen op een huisartsenpost of op de eerste hulp tijdens de coronapandemie...