Hoe de Nederlandse dagbladmarkt werd opgerold door twee Vlaamse uitgevers

Shape Created with Sketch.

In tien luttele jaren zijn vrijwel alle Nederlandse dagbladen opgekocht door twee Vlaamse uitgevers: DPG Media en Mediahuis. De overname van uitgeverij NDC in november 2020 door Mediahuis voltooit deze verovering. Kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt ziet ā€˜geen negatieve gevolgenā€™ voor de lezers en vrije mededinging. Journalist Joost Ramaer onderzoekt samen met OC Spit of dat wel zo is.

Het verdwijnen van de laatste zelfstandige krantenuitgeverij van Nederland heeft wel degelijk grote gevolgen

Het verdwijnen van de laatste zelfstandige krantenuitgeverij van Nederland heeft wel degelijk grote gevolgen

Wat betekent de Vlaamse duopolie voor de lezers van Nederlandse kranten? Er verandert een hoop, concludeert Joost Ramaer, maar niet in het voordeel van de lezer.

Hoe de laatste twee grote Nederlandse dagbladuitgevers hun zelfstandigheid verspeelden

Hoe de laatste twee grote Nederlandse dagbladuitgevers hun zelfstandigheid verspeelden

Door onderling wantrouwen en te grote ego’s ging het mis met de ambitieuze plannen van de grote spelers in de Nederlandse krantenwereld. Een reconstructie van hoe de krantenbazen hun laatste krediet verspeelde en toen voor een habbekrats opgekocht konden worden.

Hoe NDC mediagroep regionaal goud in handen had en het verspeelde

Hoe NDC mediagroep regionaal goud in handen had en het verspeelde

De overname van uitgeverij NDC door Mediahuis zou eenĀ gevolg zijn van deĀ teloorgang van de papierenĀ krant. Zo wordt goedgepraat dat de eens zo pluriforme Nederlandse dagbladmarkt in handen kwam van twee gewiekste Vlaamse uitgevers. Terwijl NDC (uitgeverij van onder andere Dagblad van het Noorden) juist een unieke positie had, schrijft Joost Ramaer.