Margalith Kleijwegt laat me haar achtertuin zien, waar de magnolia bloeit. Het tekent de toon van ons gesprek, dat blijft terugkeren naar de lichtvoetige kanten van Kleijwegts door de oorlog getekende familiegeschiedenis. In haar boek Verdriet en boterkoek wordt die oorlog weinig bij naam genoemd, Kleijwegt benoemt ook niet expliciet de holocaust of haar moeders onderduik – het is gewoon ‘het’. Maar het verdriet van haar moeder Netty Rosenfeld (1921-2001), een bekende radio- en documentairemaker, heeft ook haar gevormd.

‘Ik heb altijd al graag iets over mijn moeder willen schrijven. Al sinds haar dood. Dat is nu bijna twintig jaar geleden. En ik had de behoefte om te schrijven over dat wat mij, door mijn moeder, heel erg heeft bepaald – en veel van mijn generatiegenoten. Iets wat me sterker heeft gemaakt en gemotiveerd heeft, waar ik altijd over schrijf via de verhalen van anderen. Dat is toch makkelijker – en niet minder relevant. Maar nu wilde ik het proberen via mijn...