Op de zaal met de landschappen op de tentoonstelling Alle Rembrandts in het Rijksmuseum hangt helemaal alleen op een van de wanden het schilderij met de brug, officieel Landschap met stenen brug geheten. Het is niet groot (42 centimeter breed), maar niettemin imposant door de donkere wolkenlucht, het onweer dat zich aankondigt of wegdrijft, de zon die desondanks nog een deel van de bomen beschijnt, het boerenhuis dat verstopt ligt tussen de bomen, de bootjes die in het halve donker bezig zijn op het water en de man die minimaal verlicht de verleidelijke herberg negeert. Hij zal zijn weg over de brug vervolgen. De brug ligt er zo prominent en vanzelfsprekend bij dat hij een allegorisch gewicht krijgt, als plaatsvervanger van alle bruggen.
Literaire Kroniek: Rembrandt was geen veelzijdig kunstenaar, maar álzijdig
Het overlijden van Rembrandt 350 jaar geleden gaat niet ongemerkt voorbij. Zijn oeuvre is zo groot dat het Rijksmuseum, Het Rembrandthuis, het Fries Museum en het Mauritshuis hem van alle kanten als recalcitrante vernieuwer kunnen laten zien.