Er is nieuws over de literaire kritiek. Ik begrijp dat er alle reden is om dan niet verder te lezen, maar nu afhaken zou zonde zijn, dan mist u iets. Het gaat namelijk over literatuur en de band die je ermee kunt hebben. Daar is altijd veel gedoe over geweest, zoals u donders goed weet, maar nu is het opgelost. Er heeft zich in de literaire kritiek een tijdje geleden namelijk een affective turn voorgedaan, een wending in de richting van de gevoelens die optreden bij het lezen, en die wending wordt nu verzilverd door een fusie van gevoel en verstand.
Literaire kroniek
Een lezer kan zich aan een boek hechten zoals aan een mens

We moeten onze gevoelens niet veronachtzamen als we lezen, zegt ‘postcritica’ Rita Felski. ‘De onredelijke affiniteit komt broederlijk naast de beredeneerde.’ Dat mag tegenwoordig in de literatuurkritiek.




